Logo, logotyp, sygnet i slogan reklamowy - jak stosować poprawnie nazewnictwo?
Nasz blog rozpoczniemy od początku...
...czyli tego, co jest niezbędne w każej firmie, by skutecznie promować działalność bez względu na to, czy jest ona jednoosobowa, czy też na skalę globalną. Udając się do projektanta możemy precyzyjnie określić nasze potrzeby graficzne. Co chcemy, aby nam zaprojektował?
Czy to ma być sygnet, czy logotyp? A może logo?
Logotyp to tekstowe przedstawienie nazwy w atrakcyjny a jednocześnie czytelny sposób. Projektowanie logotypu polega na właściwym dobraniu typu czcionki i koloru, tak aby najlepiej odzwierciedlić charakter prowadzonej działalności.
Sygnetem nazwiemy charakterystyczny i oryginalny znak graficzny, pozwalający zaistnieć w pamięci klientów, który będzie zwiększał naszą rozpoznawalność.
TAGLINE - to po prostu slogan lub hasło reklamowe. Może funkcjonować razem z sygnetem lub z logotypem.
Logo skupia w sobie powyższe elementy w jedną spójną i pasującą do siebie całość, która pracuje na naszą markę.
Oczywiście można spotkać logo składające się tylko z logotypu lub tylko z sygnetu. Poniżej przedstawiam graficznie te różnice.
Logo zawierające wszystkie elemeny:
Logo składające się tylko z logotypu:
Logo składające się tylko z sygnetu:
Po co komu ta wiedza? Pozwoli ona precyzyjnie opowiedzieć grafikowi czego tak naprawdę potrzebujemy i uniknąć sytuacji, w której zlecając logotyp mieliśmy na myśli logo. Mam nadzieję, że teraz rozmowa z grafikiem będzie przyjemniejsza :-)
Czym są tajemnicze zalewki i spady?
Podczas przygotowania do druku projektów ulotek, wizytówek, plakatów oraz katalogów koniecznością jest uwzględnienie tzw. spadów, czyli elementów, które powinny wychodzić poza krawędź gotowych materiałów drukowanych.
To po prostu kilka milimetrów więcej naszej pracy. Spad daje pewność, że obszar druku będzie dochodził do samej krawędzi po przycięciu arkusza i nie pojawią się białe, niezadrukowane krawędzie wynikające z lekkiego przesunięcia papieru podczas obróbki introligatorskiej.
Jest to niezwykle ważne zarówno przy druku offsetowym jak i druku cyfrowym, gdzie częściej mogą pojawić się te problemy.
Wszystkie drukowane elementy dochodzące do krawędzi projektowanej przez nas publikacji muszą zostać rozszerzone tak, aby wychodziły do 5 mm poza krawędzie. Przygotowywanie zalewek jest proste: jeśli coś dotyka krawędzi papieru, to w projekcie powinno "wyjść" poza tą krawędź do 5 mm w zależności od specyfikacji lub wymagań poszczególnych drukarni.
Spady zaplanowane na etapie projektowania folderów, notesów, ulotek, wizytówek, plakatów oraz katalogów i innych materiałów drukowanych umożliwiają wykonanie poprawnego wydruku. Spad to zadrukowany obszar, który zostaje odcięty podczas obróbki introligatorskiej publikacji takich jak wizytówki, ulotki, foldery, notesy, książki, czy katalogi.
Życzymy udanego projektowania i przygotowania do druku :-)
Na co należy zwrócić uwagę zamawiając reklamę zewnętrzną?
Temat jest niezwykle obszerny jednak postaram się przybliżyć podstawowe zagadnienia z zakresu produkcji: banerów, tablic, szyldów, kastonów i reklam podświetlanych oraz liter 3D.
Baner czyli zadrukowany i zaoczkowany materiał plandekowy to najtańsza forma reklamy najczęściej stosowana na płotach i ogrodzeniach. Zamawiając baner należy zwrócić uwagę nie tylko na cenę za 1 metr kwadratowy, ale również na gramaturę baneru, czy jest laminowany czy też nie oraz jakość tuszy do druku oraz jego rozdzielczość.
Tablica, szyld reklamowy niepodświetlony, montowany na elewacji budynku to podstawowa i najtańsza forma reklamy. Dobrze jeśli jest wykonany z materiału odpornego, nie tylko na deszcz ale również na wysokie temperatury. Z tego powodu odradzamy produkcję reklamy z popularnego PCV (PVC) gdyż ten materiał bardziej nadaje się do zastosowań wewnętrznych. Na elewacji najlepiej wykonać taką reklamę z blachy, dibondu, plexi, poliwęglanu komorowego lub z kombinacji tych materiałów.
Znacznie ciekawsza i skuteczniejsza będzie oczywiście reklama podświetlama ale wymaga większych nakładów finansowych. Kaseton podświtlany jak go popularnie nazywamy również może być wykonany z różnych materiałów. Najpopularniejsze są kasetony zbudowane z ramy aluminowej z licem z pleksi i naklejoną grafiką: wycinaną lub drukowaną.
Znacznie trwalsze i estetyczniejsze wydają się jadnak kasetony z dibondu, które charakteryzują się większą sztywnością i nie ma zjawiska zapadania się lica (co często spotykamy w kasetonach z pleksy).
Najbardziej elegancka jest jednak reklama w postaci liter przestrzennych, które także można podświtlić ledami lub pozostawić bez oświetlenia. Najprostszym i najtańszym materiałem do wykonania takich liter jest styrodur malowany farbami akrylowymi w dowolnych kolorach (dobrze jeśli jest to farba do zastosowań zewnętrznych).
Ładniejsza wersja takiej litery może zostać ozdobiona licem z plexi lub dibondu lub wykonana tylko z plexy, PCV, dibondu lub lamiantu.
Podświtlane litery 3D LED to znacznie bardziej skomplikowana konstrukcja i tu materiały dobierane są indywidulanie do zamówienia, zależnie od oczekiwań Klienta. Zapraszamy do składania zapytań...
Jaki mam budżet na reklamę – zdradzić czy nie?
Przed przystąpieniem do wykonania oferty na materiały reklamowe często wykonawca zadaje pytanie: Jaki mają Państwo budżet?
Odpowiedzi są różne, przeważnie: „Nie ma przewidzianej kwoty” lub „Proszę coś zaproponować”, bywa też: „A co to Pana/Panią obchodzi” ;-)
Zazwyczaj Klient nie chce podać kwoty jaką planuje przeznaczyć w obawie, że wykonawca celowo zawyży ceny proponowanych materiałów reklamowych.
Dobrze jednak wiedzieć, że wykonawca znając budżet (nawet jeśli jest on niski) może zaproponować odpowiednie materiały lub zaplanować i rozłożyć prace na kilka etapów. Początkowo zostaną wykonane najważniejsze elementy reklamy umożliwiające sprawne funkcjonowanie firmy, a w następnej kolejności zaprojektować te, które będą miały znaczenie na dalszych etapach rozwoju.
Jeśli natomiast budżet pozwala na wykonanie całości oznakowania od razu, ujawnienie go, skraca czas (jakże cenny przy większości inwestycji), a dobór odpowiednich materiałów i sposobu ich wykonania sprawia, że zadowolenie Klienta będzie zdecydowanie większe.
„Proszę o przygotowanie oferty w kilku wariantach materiałowo-cenowych” - to częsta prośba ze strony zamawiającego. Nie jest to kłopot w przypadku przeliczania jednego produktu np. logo na ścianę o określonej wielkości. Jednak jeśli w grę wchodzi kilka lub kilkanaście elementów wizualizacji, jak: kaseton, tablica, tabliczki przydrzwiowe, oklejenie samochodu, logo wewnętrzne i są one kalkulowane w różnych rozmiarach i z różnych materiałów, wtedy zajmuje to sporo czasu i sporządzenie oferty staje się bardziej skomplikowane. Nie jest oczywiście niemożliwe ale trzeba pamiętać, że czas ten zostanie doliczony do końcowego produktu.
Tak więc aby nie marnować czasu i pieniędzy dobrze jest podać orientacyjną kwotę jaką możemy przeznaczyć na reklamę, wtedy łatwo będzie przygotować nawet dwie oferty i będą one mieściły się w założonym budżecie.
Im więcej informacji przekażemy wykonawcy, tym szybciej i taniej przebiegną prace nad produkcją i montażem reklam lub drukowaniem: wizytówek, ulotek, plakatów czy folderów.